Aanmeldingsformulier dyslexie – scholen Stap 1 van 5 20% Voordat u start met het invullen van het aanmeldingsformulier willen we u eerst informatie geven over het vergoede dyslexie traject. De vergoede dyslexieregeling is bedoeld voor leerlingen binnen het basisonderwijs waarbij een vermoeden bestaat dat er sprake is van een ernstige vorm van dyslexie, geen vermoeden is van een breder leerprobleem en eventueel andere vastgestelde (gedrags)stoornissen niet de oorzaak zijn of in grote mate van invloed zijn op het leren lezen. Deze regeling is niet bedoeld voor leerlingen die alleen problemen hebben met spelling. Maar ook niet alle leerlingen die problemen ondervinden met lezen of lezen en spellen, komen in aanmerking voor het vergoede dyslexietraject. Om in aanmerking te kunnen komen voor het vergoede dyslexietraject, moet een leerling in ieder geval aan de onderstaande criteria voldoen. Een leerling heeft op de DMT kaart 1+2+3 tijdens de laatste drie CITO hoofdmeetmomenten een E score of V- (V min) score gehaald en er heeft het afgelopen half jaar extra begeleiding plaats gevonden op zorgniveau 3 gedurende minimaal 45-60 minuten per week. Uit de evaluatie van de handelingsplannen komt naar voren dat de achterstanden ondanks de extra begeleiding op zorgniveau 3 in het dyslexie risicogebied blijven vallen zoals bij punt 1 staat beschreven. Wanneer er bij een leerling een andere (gedrags)stoornis is vastgesteld dan is deze stoornis niet de oorzaak van of in grote mate van invloed op het leren lezen. Er is geen sprake van brede leerproblematiek in de vorm van ernstige achterstanden op alle vakken. Datum* DD dash MM dash JJJJ Ingevuld door* Voornaam Achternaam Gegevens kindAchternaam*Voornaam (voluit)*Geboortedatum*Gegevens schoolNaam school*Adres*Postcode*Plaats*Telefoonnummer*Provincie*Kies provincie...FrieslandGroningenDrentheOverijsselNaam leerkracht*E-mailadres leerkracht* Naam intern begeleider*E-mailadres intern begeleider* Naam directie*E-mailadres directie* E-mailadres invoeren E-mailadres bevestigen Leerling zit op school sinds*Huidige groep*Didactische leeftijd (DL)*Groepsverloop*1-2-... enz., inclusief eventuele doublure of overslaan van een groep.Type onderwijs (basis, speciaal, etc)*BRIN nummer*Heeft de leerling al een verklaring voor ernstige dyslexie?* ja nee Algemene informatie De leerling heeft al een verklaring voor ernstige dyslexie.Graag het volgende in kopie meesturen in Stap 4: - aanmeldpakket van de instelling waar het onderzoek heeft plaats gevonden - onderzoeksverslag (graag in overleg met en toestemming van ouder(s)/verzorger(s) de verslagen meesturen die ouders niet in bezit hebben) - dyslexieverklaring (graag in overleg met en toestemming van ouder(s)/verzorger(s) de verslagen meesturen die ouders niet in bezit hebben) - meest recente uitdraai van alle leerlingvolgsysteemgegevens in A t/m E scores - de handelingsplannen van het afgelopen half jaar (en eventueel de handelingsplannen die gebruikt zijn voor de onderbouwing van ernstige enkelvoudige dyslexie) Hulpvraag* Komt de leerling in aanmerking voor vergoede behandeling van ernstige dyslexie? Welke van de volgende eigenschappen/kenmerken zijn van toepassing op de leerling in de schoolsituatie?* Levendig/opgewekt Behulpzaam Beleefd Serieus Spontaan/enthousiast Aarzelend/onzeker Verlegen/terughoudend Brutaal Nerveus/gespannen Angstig Onbekommerd/zorgeloos Sloom/nooit op tijd klaar Vrijmoedig Aandacht vragen/claimen Eigenzinnig/eigengereid Snel afgeleid Concentratieproblemen Agressief Gefrustreerd Beweeglijk Gaat in discussie Dromerig Impulsief Zelfstandig Andere eigenschappen/kenmerken, namelijk: Anderen kenmerken/eigenschappen*Zijn er problemen die van invloed kunnen zijn op de schoolprestaties van de leerling?* Nee (niet bekend) Ja Deze problemen kunnen van invloed zijn op de schoolprestaties van de leerling* Problemen met het zien Problemen met het gehoor Motorische problemen Concentratieproblemen Medische problemen Problemen in de omgang met andere kinderen Problemen in de omgang met volwassenen Ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme etc.) Anders Andere problemen die van toepassing kunnen zijn*Wanneer er sprake is van concentratieproblemen, graag aanvinken wat van toepassing is bij de leerling* Is snel afgeleid Concentratieproblemen tijdens de instructie Kan gegeven instructies moeilijk vasthouden Kan moeilijk zelfstandig leren Heeft moeite met doorwerken Krijgt taken niet af Concentratieproblemen bij alle vakken Is snel dingen kwijt Friemelt veel/heeft regelmatig dingen zijn/haar handen Concentratieproblemen treden op sinds groep:*Zijn er ook situaties waarin de concentratieproblemen niet aan de orde zijn? (Bijv. bij rekenen wereldoriëntatie, creatieve vakken, gymnastiek)?* Nee Ja In de volgende situaties*Is er sprake van D en/of E scores op rekenen/wiskunde? ja nee Is er sprake van automatiseringsproblemen? (bijv. basissommen t/m 20, tafels en regels etc.)* Nee Ja Waaruit bestaan deze problemen?*Is er sprake van problemen met het rekeninzicht?* Nee Ja Waaruit bestaan deze problemen?*Is er een verschil in scores tussen de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen?* Nee Ja Kunt u aangeven waardoor dit verschil is ontstaan?*Wanneer er sprake is van een verschil in de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen, dan vragen wij u een overzicht mee te sturen van de methode gebonden toetsen van het afgelopen jaar.Algemene informatieReden van aanmelding* Problemen met technisch lezen Problemen met begrijpend lezen Problemen met spellen Eventuele opmerkingen/aanvullingenWanneer merkte u voor het eerst dat er problemen waren met het lezen en spellen van de leerling?*Had u deze problemen verwacht naar aanleiding van zijn/haar eerdere ontwikkeling?* Nee Ja Ik had problemen verwacht omdat*Heeft er eerder onderzoek plaatsgevonden door bijv. kinderarts, psycholoog of iemand anders?* Nee Ja Waar vond het onderzoek plaats?*Soort onderzoek*Naam onderzoeker*Adres onderzoeker*Het blok hieronder kunt u invullen wanneer er nog een ander onderzoek heeft plaats gevonden.Waar vond het onderzoek plaats?Soort onderzoekNaam onderzoekerAdres onderzoekerHeeft de leerling regelmatig onderwijs gemist i.v.m. ziekte?* Nee Ja De leerling heeft regelmatig onderwijs gemist i.v.m. ziekte omdat*Heeft de leerling om andere redenen veel onderwijs gemist?* Nee Ja Om deze reden heeft de leerling veel onderwijs gemist*Heeft school extra hulp en ondersteuning geboden?* Nee Ja Sinds groep*Voor deze vakgebieden is extra ondersteuning geboden* Technisch lezen Spellen Wij vragen u om via onderstaande vragen de begeleiding zoals beschreven in de laatste (groeps) handelingsplannen van de 6 maanden voorafgaand aan het laatste hoofdmeetmoment (exclusief vakanties) te beschrijven. Omdat het om de laatste 6 maanden voorafgaand aan het laatste hoofdmeetmoment gaat, kan dat betekenen dat u de laatste twee handelingsplannen voor het vakgebied moet toevoegen in de bijlage omdat anders de loopduur korter is dan 6 maanden.Technisch lezenStartdatum handelingsplan*Einddatum handelingsplan*Duur handelingsplan in weken*Aantal begeleidingsmomenten per week*Aantal minuten per keer*Aan welke doelen is er gewerkt?*Door wie is de behandeling uitgevoerd?* Interne begeleider Remedial teacher Leerkracht Onderwijsassistent onder begeleiding van de leerkracht Anders Door deze persoon is de behandeling uitgevoerd*In welk groepsverband is de behandeling uitgevoerd?* Groepsverband Individueel Anders Groepsverband met dit aantal kinderen*In dit groepsverband is de behandeling uitgevoerd*Welke methode is gebruikt voor de leesinterventie?*SpellenAan welke doelen is er gewerkt?*Startdatum handelingsplan*Einddatum handelingsplan*Duur handelingsplan in weken*Aantal begeleidingsmomenten per week*Aantal minuten per keer*Door wie is de behandeling uitgevoerd?* Interne begeleider Remedial teacher Leerkracht Onderwijsassistent onder begeleiding van de leerkracht Anders De behandeling is uitgevoerd door*In welk groepsverband is de behandeling uitgevoerd?* Groepsverband Individueel Anders Groepsverband met dit aantal kinderen*In dit groepsverband is de behandeling uitgevoerd*Welke methode is gebruikt voor de spellinginterventie?*Heeft de geboden hulp het gewenste resultaat gehad?* Ja Nee Motiveer uw keuze*OntwikkelingIs er, of was er in het verleden, sprake van problemen in de taal-/spraakontwikkeling bij de leerling?* Nee Ja Moeite met het verstaan van de spraak vroeger nu Kunt u ongeveer driekwart van de spraak van de leerling verstaan?* ja nee Kunt u ongeveer de helft van de spraak van de leerling verstaan?* ja nee Moeite met het goed uitspreken van klanken ("it ook" i.p.v. "ik ook") vroeger nu Stotteren vroeger nu Weinig woorden kennen (woordenschat) vroeger nu Moeite met het juist uitspreken van lastige woorden vroeger nu Moeite om op de woorden te komen (vaak: "dinges", "eh", "je weet wel", "hoe heet dat ook alweer?") vroeger nu Moeite om werkwoorden te vervoegen ("ik loopte" i.p.v. "ik liep") vroeger nu Moeite om goede zinnen te maken vroeger nu Zegt de leerling 3 tot 4 woorden achter elkaar? Bijv. “Ik koekje wil hebben” of “Wij gaan zingen”.* ja nee Maakt de leerling ook heel lange samengestelde zinnen? (bijv. Als ik later groot ben, dan wil ik graag kok worden).* ja nee Moeite om een verhaal te vertellen (bijv. chaotisch, te uitgebreid, niet tot de kern kunnen komen" vroeger nu Vertelt de leerling wel eens spontaan een verhaaltje ? (bijv. over wat het kind die dag gedaan heeft).* ja nee Kan de leerling een verhaaltje navertellen bij een aantal plaatjes?* ja nee Vertraagde taalontwikkeling vroeger nu Eventuele aanvullingenHeeft de leerling moeite of problemen (gehad) met Aanleren van liedjes of versjes Onthouden van een vraag of meerdere opdrachten tegelijk Taal-/geheugenspelletjes (bijv. "Ik ga op reis en neem mee..." Rijmen Onthouden en opzeggen van de dagen van de week Aanleren van kleuren Auditieve synthese Auditieve analyse Fonemisch bewustzijn Tellen Aanleren van cijfers Aanleren van letters Tijdsbegrip (ochtend, middag, avond of vroeg-laat) Onthouden van namen van de kinderen waar hij/zij minimaal 1 jaar in de klas zit Tafels (vanaf groep 4) Topografie Zijn er bijzonderheden te vermelden over de motorische ontwikkeling (grove/fijne motoriek, links-/rechtshandig)?* Nee Ja Deze bijzonderheden zijn er te melden*Welke van de volgende eigenschappen/kenmerken zijn van toepassing op de leerling in de schoolsituatie?* Levendig/opgewekt Behulpzaam Beleefd Serieus Spontaan/enthousiast Aarzelend/onzeker Verlegen/terughoudend Brutaal Nerveus/gespannen Angstig Onbekommerd/zorgeloos Sloom/nooit op tijd klaar Vrijmoedig Aandacht vragen/claimen Eigenzinnig/eigengereid Snel afgeleid Concentratieproblemen Agressief Gefrustreerd Beweeglijk Gaat in discussie Dromerig Impulsief Zelfstandig Gedragsproblemen Andere eigenschappen/kenmerken, namelijk: Gedragsproblemen*Anderen kenmerken/eigenschappen*Kunt u beschrijven hoe de leerontwikkeling van de leerling verloopt (opname van de leerstof, vasthouden van de leerstof, generalisatie van de leerstof)?*Zijn er problemen die van invloed kunnen zijn op de schoolprestaties van de leerling?* Nee (niet bekend) Ja Deze problemen kunnen van invloed zijn op de schoolprestaties van de leerling* Problemen met het zien Problemen met het gehoor Motorische problemen Medische problemen Problemen in de omgang met andere kinderen Problemen in de omgang met volwassenen Ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme etc.) Anders Dit probleem kan van invloed zijn op de schoolprestaties*Wanneer er sprake is van concentratieproblemen, graag aanvinken wat van toepassing is bij de leerling* Is snel afgeleid Concentratieproblemen tijdens de instructie Kan gegeven instructies moeilijk vasthouden Kan moeilijk zelfstandig leren Heeft moeite met doorwerken Krijgt taken niet af Concentratieproblemen bij alle vakken Is snel dingen kwijt Friemelt veel/heeft regelmatig dingen zijn/haar handen Concentratieproblemen treden op sinds groep*Zijn er ook situaties waarin de concentratieproblemen niet aan de orde zijn? (Bijv. bij rekenen wereldoriëntatie, creatieve vakken, gymnastiek)?* Nee Ja In deze situatie(s) zijn de concentratieproblemen niet aan de orde*Specifieke problemenHoe zou u de problemen op het gebied van technisch lezen omschrijven?* Licht Matig Ernstig Vanaf welke groep treden deze problemen op?*Met welke (deel)vaardigheden van het technisch lezen heeft de leerling nog problemen?* Klank/tekenkoppeling Auditieve synthese Lettervolgorde woorden Vloeiendheid bij het lezen (lang nadenken, twijfelen, veel zelfcorrecties) Klank/tekenkoppeling: welke zijn nu nog problematisch?*Hoe zou u het lezen van de leerling karakteriseren?* Leest accuraat maar traag, woorden worden eerst in stilte gedecodeerd, dan uitgesproken Spelt woorden nog geregeld hardop tijdens het lezen, maar maakt daarbij nauwelijks fouten Leest vlot, maar raadt geregeld woorden en maakt daarbij veel fouten die de betekenis aantasten Leest traag, spellend en maakt veel fouten Stillezen gaat beduidend beter dan hardop lezen Anders Zo zou ik het lezen van de leerling karakteriseren*Hoe zou u de problemen op het gebied van begrijpend lezen omschrijven?* Geen problemen Licht Matig Ernstig Vanaf welke groep treden deze problemen op en wat is volgens u de oorzaak?*Zijn de leesproblemen van invloed op het leesplezier/de leesmotivatie?* Nee Ja Hoe zou u de problemen op het gebied van spelling omschrijven?* Licht Matig Ernstig Vanaf welke groep treden deze problemen op?*Met welke (deel)vaardigheden van spellen heeft de leerling nog problemen?* Klank/tekenkoppelingen Auditieve analyse Vloeiendheid bij het spellen (lang nadenken, twijfelen, veel zelfcorrecties) Spellingregels Klank/tekenkoppelingen: welke zijn nu nog problematisch?*Spellingsregels, o.a.* Open-/gesloten lettergreepregel De regel van verlenging voor eind -t/-d (bijv. paarden, dus paard eindigt op een -d) Werkwoordspelling (vanaf groep 6) Anders Met deze spellingsregels heeft de leerling moeite*Wanneer er sprake is van 3x achter elkaar een E score voor spelling op de laatste 3 hoofdmeetmomenten en uw school is gevestigd in de provincie Friesland, dan vragen wij een recente kopie van een afname van het PI dictee mee te sturen (inclusief een kopie van de geschreven woorden).Heeft de leerling problemen met het schrijven van verhalen?* Nee Ja Waaruit bestaan deze problemen?*Is er een verschil in spellingprestaties tijdens dictee en tijdens verhalen schrijven?* Nee Ja Wat is het verschil precies?*Wisselen de lees- en spellingsprestaties van de leerling sterk onder invloed van spanning, tijdsdruk of van dag tot dag?* Nee Ja De prestaties wisselen onder invloed van/door*Heeft u het vermoeden dat de problemen op het gebied van lezen (en spellen) worden veroorzaakt door dyslexie?* Ja Nee RekenenHoe zou u de problemen op het gebied van rekenen omschrijven?* Geen problemen Licht Matig Ernstig Vanaf welke groep treden deze problemen op?*Is er sprake van automatiseringsproblemen? (bijv. basissommen t/m 20, tafels en regels etc.)* Nee Ja Waaruit bestaan deze problemen?*Is er sprake van problemen met het rekeninzicht?* Nee Ja Waaruit bestaan deze problemen?*Hoe scoort de leerling op de methode gebonden toetsen?*Is er een verschil in scores tussen de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen?* Nee Ja Kunt u aangeven waardoor dit verschil is ontstaan?*Wanneer er sprake is van een verschil in de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen, dan vragen wij u een overzicht mee te sturen van de methode gebonden toetsen van het afgelopen jaar.Waarom denkt u dat er sprake is van dyslexie en niet aan een breder leerprobleem gezien de problemen met rekenen?* In deze stap wordt u gevraagd om eventuele bijlagen toe te voegen voor zover dat van toepassing is.Het verslag van het dyslexieonderzoek Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. De dyslexieverklaring Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Het aanmeldpakket van de instelling die het dyslexie onderzoek heeft uitgevoerd Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Een overzicht van alle leerlingsvolgsysteemtoetsen van alle vakgebieden in A tot en met E scores* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. De handelingsplannen waarin de hulp op zorgniveau 3 beschreven staat van tenminste het laatste half jaar voor het technisch lezen of het technisch lezen en spellen* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Een overzicht van alle leerlingsvolgsysteemtoetsen van alle vakgebieden in A tot en met E scores* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. De handelingsplannen waarin de hulp op zorgniveau 3 beschreven staat van tenminste het laatste half jaar voor het technisch lezen of het technisch lezen en spellen* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Kopie recent PI dictee Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Een uitdraai van de methode gebonden toetsen van rekenen van de huidige groep van het laatste jaar* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. Onderzoeksverslagen kinderarts, psycholoog of andere onderzoekers* Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Max. bestandsgrootte: 100 MB. U bent bij de laatste stap. Binnen de vergoede dyslexiezorg wordt als voorwaarde gesteld dat het bevoegd gezag van een school toestemming geeft voor de aanmelding van een leerling. Bij deze stap wordt er door de directie van uw school toestemming gegeven voor de aanmelding van de leerling bij Dyslexie Netwerk Pento en kunt u de aanmelding verzenden. Nadat de aanmelding bij ons binnen is gekomen, krijgt de directeur/directrice van uw school een mail van ons op het e-mailadres dat u bij stap 2 heeft ingevuld. Deze mail is bedoeld als dubbele controle zodat we zeker weten dat u ook daadwerkelijk degene bent die het onderzoek of de behandeling heeft aangevraagd en dat er toestemming voor gegeven is. Let op: we kunnen de aanmelding pas opstarten op het moment dat we een bevestiging van u hebben ontvangen van de mail die naar het e-mail adres van de directeur/directrice wordt gestuurd nadat u het aanmeldingsformulier via de website heeft verzonden. Toestemming voor aanmelding De directeur/directrice van de school geeft hierbij toestemming voor: het aanmelden van de leerling bij Dyslexie Netwerk Pento in het kader van het vergoede dyslexietraject (ernstige dyslexie)